سرویس و نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور چیست و چه مواردی مورد بررسی قرار میگیرد؟

فهرست مطالب نمایش

در دهه‌های گذشته آسانسور‌ها بسیار حادثه‌ساز بودند و سالانه چندین تن جان خود را به خاطر نقص در عملکرد آسانسور‌ها از دست می‌دادند‌.
این امر مسئولین را به فکر واداشت و پس از بررسی‌های فراوان متوجه شدند که بسیاری از این حوادث به‌خاطر برخوردارد نبودن آسانسور ها از سرویس‌ و نگهداری مناسب به‌وجود آمده است.
این امر موجب شد تا قانونی مبنی بر اجباری شدن سرویس و نگهداری آسانسور وضع شود.
با این وجود هم‌چنان بسیاری از افراد در سطح کشور از خدمات سرویس نگهداری آسانسور استفاده نمی‌کنند!
سرویس آسانسور از لحاظ قانونی و فنی باید ماهیانه، توسط یک سرویسکار آسانسور مجرب انجام شود.
نگهداری آسانسور به معنای داشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر سرویس نگهداری آسانسور است.

با این مقدمه و در ادامه با بررسی دقیق و جامع خدمات و الزامات سرویس نگهداری آسانسور با آیتکس همراه باشید.

سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

منظور از سرویس و نگهداری آسانسور، بررسی قطعات آسانسور و نظارت کلی بر عملکرد آن است.
هر سیستمی بعد از نصب شدن نیاز به نگهداری و سرویس دارد، و این کار سبب عملکرد بهتر دستگاه و ایمنی آن در حین کار خواهد شد.
توجه داشته باشید که خدمات نگهداری آسانسور به اندازه نصب آسانسور اهمیت دارد و لازم است به اندازه نصب برای آن وقت صرف شود.
سرویس و نگهداری آسانسور در تهران که سرویسی برای راحتی ساکنین مناطق مختلف تهران در نظر گرفته شده است می تواند احتمال این خطرات را به حداقل برساند و لازم است هر ماه یکبار توسط افراد متخصص صورت گیرد.

همچنین سرویس و نگهداری آسانسور در تهران از نظر اقتصادی برای ساکنین شمال، شرق و غرب تهران نیز به صرفه خواهد بود.
زیرا در صورت خرابی یک قطعه و تعویض سریع و به موقع آن سایر قطعات آسیب نخواهند دید و در نتیجه سیستم دچار آسیب‌ های کلی نخواهد شد.
برای مثال توجه کنید اگر سیم‌ های آسانسور و یا سیم بکسل دچار آسیب شده باشد، همین مورد می‌ تواند سبب آسیب به فلک های کششی آسانسور شود، درنهایت نیز امکان پارگی سیم بکسل و سقوط آسانسور نیز وجود دارد و صدمات مالی و جانی زیادی را به فرد وارد می‌کند.

برخی از افراد گمان می‌کنند هزینه سرویس و نگهداری آسانسور غیرضروری و اضافی‌ست و تنها زمان خرابی آسانسور برای تعمیر آسانسور هزینه می‌کنند، آن‌هم از سر ناچاری.
آنها فقط برای رفع خرابی آسانسور اقدام می‌کنند نه سرویس آسانسور.
ما در این مقاله نشان می‌دهیم که سرویس و نگهداری آسانسور برای شما به‌صرفه‌تر از تعمیرات موردی آسانسور است.

سرویس و نگهداری آسانسور

بررسی دلایل ایجاد نقص در سیستم آسانسورها

هر آسانسور برای اینکه بتواند به طرز صحیح به فعالیت خود ادامه دهد، نیازمند رعایت اصولی فنی است تا کارایی آن مختل نشده و بالاترین کیفیت را از آن شاهد باشیم. در اینجا به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:

  • تعیین ظرفیت به ازای هر نفر
  • میزان سرعت
  • مقدار ارتفاع
  • کنترل درب‌ها
  • مکان قرارگیری آسانسور
  • ولتاژ برق
  • و …

مسلماً نمی‌توان انتظار داشت بدون بررسی‌های دقیق بر روی این پارامترها توسط مهندسین مربوطه دستگاهی با این عظمت، طراحی و تجهیزات به‌کاررفته منظم، بدون عیب، با طول عمر بالا به فعالیت خود بپردازد.

هرچه متریال ها و تجهیزات به‌کار رفته در ساخت آسانسورها باکیفیت باشد، باز هم احتمال خرابی و از کارافتادن آن‌ها وجود داشته و نیاز به حضور افراد متخصص و باسابقه که بتوانند در کمترین زمان بهترین خدمات را ارائه دهند احساس می‌شود.

در ادامه به برخی از مهم ترین دلایل ایجاد نقض در سیستم آسانسورها که نیاز به سرویس و نگهداری آسانسور را الزامی میکند اشاره میکنیم.

  • تغییرات ناگهانی ولتاژ و قطع برق

تغییرات ناگهانی ولتاژ برق می‌تواند بر کارایی صحیح آسانسورها تأثیر نامطلوب گذاشته و قطع‌های پی‌درپی آن باعث خرابی و ازکارافتادگی این تجهیزات ساختمان‌ها گردد.
افت فشار برق نیز به هر دلیلی رخ دهد امکان عملکرد مثبت را از این سیستم‌ها صلب نموده و گاه به حدی می‌رسد که نیاز به یک متخصص به‌منظور عیب‌یابی و رفع آن احساس می‌شود.

سرویس آسانسور

  • استفادۀ بیشتر از ظرفیت تعریف‌شده آسانسورها

شاید بخش عمده خرابی‌های آسانسور را استفاده نا به‌جا و بیش از ظرفیت و توان آن‌ها به خود اختصاص داده باشد.
هر آسانسور به‌طور دقیق گنجایش تعریف‌شده‌ای دارد که در صورت بی‌توجهی به آن خرابی و صرف هزینه‌های اضافه را به دنبال خواهد داشت.
از این قبیل موارد که تأثیر بسزایی در خرابی این تجهیزات مهم ساختمان‌ها دارد، می‌توان به این موار اشاره نمود:

  1. حمل لوازم منزل با آسانسورهای مخصوص مسافر
  2. دست‌کاری افراد نابلد در سیستم‌های آن
  3. اعمال فشار و یا ضربه به درب‌ها
  4. فرسوده‌شدن تجهیزات
  5. کیفیت بد اجناس به‌کاررفته ابتدایی
  6. و …
  • بروز مشکل در سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی

استفاده فراوانی که از آسانسور در ساختمان‌ها با تعداد واحدهای زیاد می‌شود، به طبع خرابی سیستم‌های الکتریکی و البته مکانیکی را به دنبال دارد.
متخصصین خدمات سرویس و نگهداری آسانسور شرق تهران در برطرف نمودن این مشکلات نقش بسزایی دارند و در تشخیص به‌موقع و جلوگیری از توقف و بهبود عملکرد این تجهیزات کمک شایانی می‌نمایند.
به‌هرحال یافتن مشکل اصلی ازکارافتادن و یا حتی کند کار کردن آسانسور شاید بیشترین انرژی و تمرکز افراد متخصص در این زمینه را به خود اختصاص ‌دهد و عیب‌یابی مهم‌ترین بخش کار باشد که در صورت درست تشخیص داده شدن می‌توان امید داشت آسانسور مدت‌ها بدون کوچک‌ترین مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد.
همچنین برطرف نمودن معایب تشخیص داده‌شده نیز بخش دوم قضیه است.
اما همان‌طور که می‌دانید فقط یک فرد کارآزموده و آموزش‌دیده می‌تواند به‌خوبی از پس هر دو مرحله به‌خوبی برآید و عملیات عیب‌یابی و برطرف نمودن را با موفقیت به سرانجام برساند.

سرویس و نگهداری آسانسور یا تعمیر موردی آسانسور؟

عموماً تمام وسایل مکانیکی‌ای که ما به‌طور مستمر از آنها استفاده می‌کنیم (مثل اتومبیل شما)  نیاز به سرویس و نگهداری دوره‌ای دارند که شامل بازبینی و بازرسی از کلیه قطعات دستگاه و مطمئن شدن از عملکرد درست قطعات می‌باشد.
این امر برای جلوگیری از خرابی آسانسور و ایجاد نقص در وسیله بسیار لازم و ضروری‌ست.
آسانسور، به‌عنوان یک دستگاه پیچیده مکانیکی، نیز از این ماجرا مستثنی نیست.
علاوه بر آن، چون آسانسور وسیله‌ای‌ست که مستقیماً با جان افراد در ارتباط است، باید ایمن، کارا و قابل اطمینان باشد.

نگهداری آسانسور

همچنین در تمام وسایل مکانیکی تعمیر زمانی مورد نیاز است که وسیله به‌طور کامل از کار افتاده باشد یا یکی از قطعات آن دچار نقص شده باشد و برای تعمیر و راه‌اندازی دوباره آن، شما مجبور به تعویض قطعات یا تعمیر اساسی قطعات می‌شوید، که این موضوع باعث تلف شدن زمان شما و همچنین اعمال هزینه اضافی به شما می‌شود.

مثل هر دستگاه مکانیکی پر استفاده دیگر، برای نگهداری از آسانسورتان نیز دو رویکرد دارید: یا به فکر سرویس و نگهداری آسانسور به‌طور دوره‌ای آن هستید یا منتظر می‌مانید که خراب شود تا تعمیرش کنید. برای آسانسور کدام رویکرد مناسب‌تر است؟ سرویس آسانسور به‌طور ماهانه یا تعمیر آسانسور از سر ناچاری؟

سرویس و نگهداری آسانسور به‌صورت دوره‌ای با تعمیر آسانسور به‌صورت موردی چه تفاوتی دارد؟

در صنعت خدمات آسانسور، سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور و تعمیر آسانسور را با دو اصطلاح PM و EM ازهم تفکیک می‌کنند. در ادامه به تشریح هرکدام می‌پردازیم.

سرویس و نگهداری آسانسور (PM)

در قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، شرکت طرف قرارداد متعهد می‌شود ماهانه سرویسکار آسانسور مجاز و آموزش‌دیده‌ای را (سرویسکاری که آموزش‌های لازم در زمینه آسانسور را دیده باشد) برای سرویس ماهانه آسانسور شما اعزام کند.

این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم: یک سرویسکار مجاز آسانسور کیست؟

سرویسکار آسانسور تمام قطعات آسانسور را بازرسی می‌کند، اشکالات جزئی را برطرف کرده، آسانسور شما را از نظر صنعتی نظافت می‌کند و در صورت وجود، مشکل هر کدام از قطعات را، قبل از بروز خرابی جدی، اعلام و پس موافقت مدیر ساختمان، تعمیر و یا تعویض می‌کند؛ این کار باعث جلوگیری از صدمه دیدن دیگر قطعات و در نهایت طولانی شدن عمر آسانسور شما می‌شود.

سرویس نگهداری آسانسور

تعمیر آسانسور به‌صورت موردی (EM):

زمان خرابی آسانسور، در صورت نداشتن قرارداد سرویس و نگهداری، شما با یکی از شرکت‌های معتبر آسانسور و یا یک سرویسکار برای تعمیر آسانسور خود تماس می‌گیرید.

تماس با سرویسکارهای منفرد به دلیل اطلاع نداشتن از سوابق سرویسکار توصیه نمی‌شود.

سرویسکار، که نشانه‌های خرابی آسانسور را می‌شناسد، رفع خرابی آسانسور شما را به‌صورت موردی انجام می‌دهد (یعنی رفع مشکل قطعه خراب بدون بررسی کامل آسانسور)؛ این امر باعث می‌شود که اگر مشکلی در قطعات دیگر آسانسور وجود دارد بررسی و رفع نشود؛ همین موضوع ممکن است باعث خرابی دوباره آسانسور شما و یا آسیب رسیدن به دیگر قطعات آسانسور شما شود.

سرویس نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور چگونه باعث کاهش حوادث می‌شود؟

تمام وسایل مکانیکی که ما در اطراف خود می‌بینیم، بسته به نوع،‌ میزان و نحوه استفاده ما از آن‌ها به سرویس و نگهداری احتیاج پیدا می‌کنند.
آسانسور نیز از این قائده مستثنا نیست و برای کارکرد درست به سرویس و نگهداری آسانسور که به صورت ماهانه انجام می‌شود نیاز دارد.

سرویس نگهداری آسانسور

سرویسکار در هر سرویس و نگهداری آسانسور اجزاء و قطعات مختلفی از آسانسور را بررسی می‌کند تا از عملکرد درست آن‌ها مطمئن شود و اگر قطعه‌ای دچار نقص باشد آن را تعمیر و یا تعویض می‌کنند.
این امر باعث می‌شود که از برخی خرابی‌های آسانسور جلوگیری شود.
در برخی موارد نقص در عملکرد بخش کوچکی از آسانسور باعث خرابی‌های بزرگ و جبران ناپذیری در آسانسور می‌شود؛ این خرابی‌ها گاهی منجر به ایجاد حادثه نیز می‌شوند.

 

هم‌چنین شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که داشتن یک سرویسکار که ماهیانه به ساختمان شما سر می‌زند برای اطمینان شما از عدم وقوع حادثه کافی نیست.
برخی افراد سود جو تنها از شما مبلغی در ازای سرویس و نگهداری آسانسور دریافت می‌کنند اما آسانسور شما را بررسی نمی‌کنند یا برای جلوگیری از خرابی آسانسور سیستم ایمنی آسانسور شما را پل می‌کنند.
اکثر این افراد از مهارت کافی برخوردار نیستند و شما از آن‌ها تنها یک شماره تلفن دارید که در زمان بروز حادثه دیگر در دسترس نیست.
شما باید برای سرویس و نگهداری آسانسور خود از سرویسکاران مجاز استفاده کنید.
این افراد در استخدام یک شرکت هستند و در صورت بروز مشکل شرکت موظف اند که مشکل شما را برطرف کنند.

سرویس و نگهداری آسانسور

 

 

استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور چه پیامدهایی دارد؟

اگر شما از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور استفاده نکنید و تنها در زمان نیاز، آسانسور خود را تعمیر کنید؛ دیگر نیازی به پرداخت حق سرویس به‌صورت ماهیانه ندارید، اما آیا این کار به‌صرفه است؟

نگهداری آسانسور

آیا این حقیقت که آسانسور مستقیماً با جان انسان‌ها سروکار دارد باعث نمی‌شود که سرویس دائمی این دستگاه مکانیکی را جدی بگیریم؟

همان‌طور که اشاره شد، استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور در ظاهر کار، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ماهانه ساختمان می‌شود؛ اما شما باید بدانید که اگر آسانسور شما خراب شود و نیاز به تعمیر آسانسور داشته باشد، به دلیل خرابی‌های پی‌درپی، باید هزینه‌ای بیشتر از یک ماه سرویس و نگهداری آسانسور را برای عیب‌یابی به سرویسکار بدهید؛ چرا که امکان خرابی‌های ناگهانی و طولانی‌مدت آسانسور وجود خواهد داشت. قطعا هیچ‌کسی دوست ندارد که یک‌روز غافلگیر شود و در آسانسور گیر بیفتد!

نگهداری آسانسور

خرابی قطعات آسانسور ناشی از عدم سرویس و نگهداری مرتب آسانسور

آیا نبودِ سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور باعث خرابی آسانسور می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ گاهی نقص در یک قسمت کوچک از آسانسور، که با صرف وقت و هزینه بسیار کم قابل حل است، باعث ایجاد خرابی در یکی از قسمت‌های اساسی آسانسور می‌شود و هزینه رفع خرابی آسانسور را چند برابر می‌کند.

عدم سرویس و نگهداری آسانسور به‌صورت دوره‌ای و منظم باعث خرابی قطعات اساسی آسانسور می‌شود. معمولاْ هزینه‌ای که برای تعمیر و جایگزینی این قطعات وجود دارد، بیش از هزینه سرویس دوره‌ای است.

ما در این مقاله به چند مورد از این خراب قطعات، که ناشی از عدم سرویس دوره‌ای هستند، اشاره می‌کنیم.

  • خرابی در «رزیستور»های تابلو فرمان باعث خرابی «درایو» تابلو فرمان می‌شود؛ «درایو» یکی از گران‌قیمت‌ترین قطعات آسانسور است؛ (حدود 7-8 میلیون تومان). این در حالی است که چنانچه در سرویس دوره‌ای خرابی رزیستور تشخیص داده شود، هزینة تعویض «رزیستور» حدود 300 -400 هزار تومان می‌باشد.
  • کم شدن روغن «موتور گیریبکس» که تنها با اضافه کردن روغن در سرویس دوره‌ای می‌توان آن را برطرف کرد، باعث خرد شدن کل «موتور گیریبکس» و از از بین رفتن آن می‌شود. هزینه روغن موتور گیربکس کجا هزینه موتور گیربکس کجا!
  • تنظیم نبودن «فنر گاورنر» که تنها با یک بازرسی و تنظیم مجدد قابل‌حل است، باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می‌شود.
  • کثیف بودن و یا وجود گرد و غبار بر روی «لقمه‌های پاراشوت»-که تنها با تمیز کردن لقمه‌ها به‌صورت منظم در هر بازدید سرویس و نگهداری انجام می‌شود- باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می‌شود.
  • بازیینی نکردن «سیم بکسل» موجب می‌شود که افراد متوجه خوردگی «سیم بکسل» نشوند؛ خوردگی «سیم بکسل» باعث لیز خوردن «سیم بکسل» و در نهایت سقوط آسانسور می‌شود.

سرویس آسانسور

سرویسکار آسانسور

سرویسکار آسانسوری می‌تواند سلامت آسانسور شما را تامین کند که تجربه و دانش کافی داشته باشد. بهتر است از سرویسکاران غیر شرکتی استفاده نشود.

اگر به سرویسکار آسانسور در تهران، سرویسکار آسانسور در غرب تهران، سرویسکار آسانسور در شرق تهران، سرویسکار آسانسور در شمال تهران یا به سرویسکار آسانسور در کرج یا در هرجای دیگر کشور احتیاج دارید، خوشبختانه شرکت‌های معتبر بسیاری برای عقد قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور وجود دارد. توصیه موکد ما این است که با شرکت‌ها قرارداد ببنید نه با افراد، تا در صورت بروز مشکلات، بتوانید با رجوع به قرارداد حمایت قانونی داشته باشید.

آیا در صورت نداشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور بیمه آسانسور خسارت وارده را جبران می‌کند؟

حوادث غیرمتقربه برای افراد بسیار ناراحت‌کننده و ناگوار است؛ خدمات بیمه برای جبران خسارت‌های مالی وارد بر فرد آسیب‌دیده طراحی شده است تا بتواند پس از حادثه، تاحدی از درد و رنج افراد بکاهد. متاسفانه به دلیل عدم ایمنی آسانسورها، حوادث آسانسور نیز کم نیستند.

اما حتی با داشتن بیمه آسانسور در زمان بروز حادثه اگر ساختمان شما فاقد قرداد سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر باشد، بیمه هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت به شما را قبول نمی‌کند.

اگر آسانسور ساختمانتان را بیمه کنید، در صورت عدم وجود قراردادهای سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور، چنانچه حادثه‌ای رخ دهد، شرکت بیمه هیچ مسئولیتی را در قبال پرداخت خسارت به شما قبول نمی‌کند.

نگهداری آسانسور

خطرات قانونی نبود قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

ما در مقاله‌ای به‌طور کامل توضیح داده‌ایم که نبود قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه آسانسور چه تبعاتی برای مدیران ساختمان دارد. برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به این مقاله:

 

سرویس و نگهداری آسانسور

در سرویس و نگهداری آسانسور چه مواردی بررسی می‌شود؟

یک سرویس نگهداری آسانسور استاندارد در سه مرحله انجام می‌شود:

1. موتورخانه‌ی آسانسور

 

نگهداری آسانسور

یک سرویس و نگهداری اصولی از موتورخانه آسانسور و با بررسی تابلو فرمان و موتور گیربکس شروع می شود:

  • این بررسی شامل چک کردن تمام مدار‌های ایمنی اطمینان پیدا کردن از پل نبودن

پل به حالتی گفتی می‌شود که یک قطعه سیم کوتاه به دوسر یکی از قطعات مدار بسته شده باشد و ایجاد اتصال کوتاه کرده باشد تا باعث شود آن قطعه از کار بیافتد.

  • بررسی قطعات و فهمیدن سیاه نشدن قطعات

این امر نشان میدهد که آمپر برق بالا بوده و قطعه نیم سوز شده است(دارد می‌سوزد)

  • سیم کشی ها شل نشده باشد
  • بر‌روی قطعات خاک نشسته باشه

هردو باعث اختلال در کارکرد تابلو فرمان شده و

  • با صدای غیرعادی کار نکند
  • پس از بررسی تابلو فرمان نوبت به برسی روغن موتور گیربکس می رسد

اکثر  آسانسور‌ها موتور گیربکس دارند که برای کارکردن به روغن موتور گیربکس نیاز دارد.
این روغن باعث روانکاری و کاهش اصطکاک، انتقال حرارت، جلوگیری از زنگ‌زدگی، پاک کنندگی و تعلیق ذرات حاصل از سایش، ضربه گیری، کاهش مصرف انرژی می‌شود.

 

 

  • بازدید از ترمز موتور قدم بعدی است

در هر بازدید لنت و فنر ترمز‌ها آسانسور را بررسی می‌کنند.

  • با بازدید از فن موتور سرویس نگهداری آسانسور شما در قسمت موتورخانه به پایان می‌رسد

فن آسانسور برای خنک کردن موتور آسانسور استفاده می‌شود.
اگر این قطعه در آسانسور از کاربیافتد گرمای موتور باعث خرابی آسانسور می‌شود، به خصوص در فصول گرم سال.

 

2. کابین آسانسور و چاه آسانسور

 

سرویس نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری از این بخش شامل :

  • بازدید از سیم بکسل‌ها و کشش آن

سیم بکسل، طنابی فولادی است که معمولا از طریق تاباندن تعدادی رشته سیم فلزی به دور یک هسته مفتولی شکل از جنس فولاد ساخته می شود، که برای کشیدن آسانسور از آن استفاده می‌شود.

  • بازدید از ریل‌ها، روغن‌دان ها و کفشک‌ها

کفشک وسیله‌ایست که باعث حرکت آسان‌‌تر کابین آسانسور بر‌ روی ریل‌ها می‌شود.
خرابی این قطعه بر روی حرکت آسانسور تاثیر گذاشته و خرابی یا نقص در کارکرد آن باعث خرابی و توقف‌های مکرر در آسانسور می‌شود.

  • بازدید لیمیت سوئیچ‌های بالا و پایین

لیمیت سوئیچ‌ وسیله‌ایست که زمان ایستادن آسانسور را تعیین می‌کند. درست کار نکردن این قطعه تراز کابین را به هم میزند.

تراز آسانسور

  • بازدید روشنایی کابین و چاه آسانسور

3. درب طبقات آسانسور

سرویس آسانسور

  • بازدید و سرویس از کفشک و قرقره درب ها
  • بازدید آرام‌بند درب ها

سرویسکار در تمام مراحل بالا هر جایی که نیاز به روغن‌کاری آچار‌کشی و یا نظافت داشته  باشد را انجام می‌دهند.

تمام  این مراحل 20 الی 35 دقیقه زمان می‌برد.

جمع‌بندی

  • دو نوع خدمات کلی تعمیر آسانسور وجود دارد: PM (سرویس و نگهداری آسانسور) و EM (تعمیر موردی آسانسور).
  • نیاز استاندارد یک آسانسور به سرویس، طبق قانون سازمان استاندارد ملی، یک‌بار در ماه است.
  • گاهی افراد به دلیل دید نزدیک به قضیه، از سرویس ماهانه آسانسور اجتناب می‌کنند و به تعمیرهای موردی اکتفا می‌کنند.
  • نبودن قراردادهای سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور می‌تواند به تغییر قطعات و تعمیر خرابی‌های پی‌درپی و طولانی ختم شود.
  • سرویس نشدن آسانسور به‌طور دوره‌ای عمر متوسط آسانسور و قطعات آن را کمتر می‌کند.
  • هزینه‌ای که در اثر کم شدن عمر متوسط آسانسور و خرابی و تعویض قطعات آسانسور به‌وجود می‌آید معمولاْ از هزینه‌ی سرویس دوره‌ای آن بیشتر تمام می‌شود.

اگر خواهان ارائه خدمات حرفه ای سرویس و نگهداری آسانسور در تهران هستید میتوانید همین الان از طریق لینک زیر درخواست خود را در سامانه خدمات سرویس و نگهداری آسانسور تهران ثبت نمایید.

ثبت درخواست خدمات سرویس و نگهداری آسانسور در تهران

مقاله چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیازها 4.9 / 5. تعداد رای‌ها 226

آیا این مقاله کاربردی بود؟

فهرست مطالب نمایش

در دهه‌های گذشته آسانسور‌ها بسیار حادثه‌ساز بودند و سالانه چندین تن جان خود را به خاطر نقص در عملکرد آسانسور‌ها از دست می‌دادند‌.
این امر مسئولین را به فکر واداشت و پس از بررسی‌های فراوان متوجه شدند که بسیاری از این حوادث به‌خاطر برخوردارد نبودن آسانسور ها از سرویس‌ و نگهداری مناسب به‌وجود آمده است.
این امر موجب شد تا قانونی مبنی بر اجباری شدن سرویس و نگهداری آسانسور وضع شود.
با این وجود هم‌چنان بسیاری از افراد در سطح کشور از خدمات سرویس نگهداری آسانسور استفاده نمی‌کنند!
سرویس آسانسور از لحاظ قانونی و فنی باید ماهیانه، توسط یک سرویسکار آسانسور مجرب انجام شود.
نگهداری آسانسور به معنای داشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر سرویس نگهداری آسانسور است.

با این مقدمه و در ادامه با بررسی دقیق و جامع خدمات و الزامات سرویس نگهداری آسانسور با آیتکس همراه باشید.

سرویس و نگهداری آسانسور چیست؟

منظور از سرویس و نگهداری آسانسور، بررسی قطعات آسانسور و نظارت کلی بر عملکرد آن است.
هر سیستمی بعد از نصب شدن نیاز به نگهداری و سرویس دارد، و این کار سبب عملکرد بهتر دستگاه و ایمنی آن در حین کار خواهد شد.
توجه داشته باشید که خدمات نگهداری آسانسور به اندازه نصب آسانسور اهمیت دارد و لازم است به اندازه نصب برای آن وقت صرف شود.
سرویس و نگهداری آسانسور در تهران که سرویسی برای راحتی ساکنین مناطق مختلف تهران در نظر گرفته شده است می تواند احتمال این خطرات را به حداقل برساند و لازم است هر ماه یکبار توسط افراد متخصص صورت گیرد.

همچنین سرویس و نگهداری آسانسور در تهران از نظر اقتصادی برای ساکنین شمال، شرق و غرب تهران نیز به صرفه خواهد بود.
زیرا در صورت خرابی یک قطعه و تعویض سریع و به موقع آن سایر قطعات آسیب نخواهند دید و در نتیجه سیستم دچار آسیب‌ های کلی نخواهد شد.
برای مثال توجه کنید اگر سیم‌ های آسانسور و یا سیم بکسل دچار آسیب شده باشد، همین مورد می‌ تواند سبب آسیب به فلک های کششی آسانسور شود، درنهایت نیز امکان پارگی سیم بکسل و سقوط آسانسور نیز وجود دارد و صدمات مالی و جانی زیادی را به فرد وارد می‌کند.

برخی از افراد گمان می‌کنند هزینه سرویس و نگهداری آسانسور غیرضروری و اضافی‌ست و تنها زمان خرابی آسانسور برای تعمیر آسانسور هزینه می‌کنند، آن‌هم از سر ناچاری.
آنها فقط برای رفع خرابی آسانسور اقدام می‌کنند نه سرویس آسانسور.
ما در این مقاله نشان می‌دهیم که سرویس و نگهداری آسانسور برای شما به‌صرفه‌تر از تعمیرات موردی آسانسور است.

سرویس و نگهداری آسانسور

بررسی دلایل ایجاد نقص در سیستم آسانسورها

هر آسانسور برای اینکه بتواند به طرز صحیح به فعالیت خود ادامه دهد، نیازمند رعایت اصولی فنی است تا کارایی آن مختل نشده و بالاترین کیفیت را از آن شاهد باشیم. در اینجا به مواردی از آن اشاره می‌کنیم:

  • تعیین ظرفیت به ازای هر نفر
  • میزان سرعت
  • مقدار ارتفاع
  • کنترل درب‌ها
  • مکان قرارگیری آسانسور
  • ولتاژ برق
  • و …

مسلماً نمی‌توان انتظار داشت بدون بررسی‌های دقیق بر روی این پارامترها توسط مهندسین مربوطه دستگاهی با این عظمت، طراحی و تجهیزات به‌کاررفته منظم، بدون عیب، با طول عمر بالا به فعالیت خود بپردازد.

هرچه متریال ها و تجهیزات به‌کار رفته در ساخت آسانسورها باکیفیت باشد، باز هم احتمال خرابی و از کارافتادن آن‌ها وجود داشته و نیاز به حضور افراد متخصص و باسابقه که بتوانند در کمترین زمان بهترین خدمات را ارائه دهند احساس می‌شود.

در ادامه به برخی از مهم ترین دلایل ایجاد نقض در سیستم آسانسورها که نیاز به سرویس و نگهداری آسانسور را الزامی میکند اشاره میکنیم.

  • تغییرات ناگهانی ولتاژ و قطع برق

تغییرات ناگهانی ولتاژ برق می‌تواند بر کارایی صحیح آسانسورها تأثیر نامطلوب گذاشته و قطع‌های پی‌درپی آن باعث خرابی و ازکارافتادگی این تجهیزات ساختمان‌ها گردد.
افت فشار برق نیز به هر دلیلی رخ دهد امکان عملکرد مثبت را از این سیستم‌ها صلب نموده و گاه به حدی می‌رسد که نیاز به یک متخصص به‌منظور عیب‌یابی و رفع آن احساس می‌شود.

سرویس آسانسور

  • استفادۀ بیشتر از ظرفیت تعریف‌شده آسانسورها

شاید بخش عمده خرابی‌های آسانسور را استفاده نا به‌جا و بیش از ظرفیت و توان آن‌ها به خود اختصاص داده باشد.
هر آسانسور به‌طور دقیق گنجایش تعریف‌شده‌ای دارد که در صورت بی‌توجهی به آن خرابی و صرف هزینه‌های اضافه را به دنبال خواهد داشت.
از این قبیل موارد که تأثیر بسزایی در خرابی این تجهیزات مهم ساختمان‌ها دارد، می‌توان به این موار اشاره نمود:

  1. حمل لوازم منزل با آسانسورهای مخصوص مسافر
  2. دست‌کاری افراد نابلد در سیستم‌های آن
  3. اعمال فشار و یا ضربه به درب‌ها
  4. فرسوده‌شدن تجهیزات
  5. کیفیت بد اجناس به‌کاررفته ابتدایی
  6. و …
  • بروز مشکل در سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی

استفاده فراوانی که از آسانسور در ساختمان‌ها با تعداد واحدهای زیاد می‌شود، به طبع خرابی سیستم‌های الکتریکی و البته مکانیکی را به دنبال دارد.
متخصصین خدمات سرویس و نگهداری آسانسور شرق تهران در برطرف نمودن این مشکلات نقش بسزایی دارند و در تشخیص به‌موقع و جلوگیری از توقف و بهبود عملکرد این تجهیزات کمک شایانی می‌نمایند.
به‌هرحال یافتن مشکل اصلی ازکارافتادن و یا حتی کند کار کردن آسانسور شاید بیشترین انرژی و تمرکز افراد متخصص در این زمینه را به خود اختصاص ‌دهد و عیب‌یابی مهم‌ترین بخش کار باشد که در صورت درست تشخیص داده شدن می‌توان امید داشت آسانسور مدت‌ها بدون کوچک‌ترین مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد.
همچنین برطرف نمودن معایب تشخیص داده‌شده نیز بخش دوم قضیه است.
اما همان‌طور که می‌دانید فقط یک فرد کارآزموده و آموزش‌دیده می‌تواند به‌خوبی از پس هر دو مرحله به‌خوبی برآید و عملیات عیب‌یابی و برطرف نمودن را با موفقیت به سرانجام برساند.

سرویس و نگهداری آسانسور یا تعمیر موردی آسانسور؟

عموماً تمام وسایل مکانیکی‌ای که ما به‌طور مستمر از آنها استفاده می‌کنیم (مثل اتومبیل شما)  نیاز به سرویس و نگهداری دوره‌ای دارند که شامل بازبینی و بازرسی از کلیه قطعات دستگاه و مطمئن شدن از عملکرد درست قطعات می‌باشد.
این امر برای جلوگیری از خرابی آسانسور و ایجاد نقص در وسیله بسیار لازم و ضروری‌ست.
آسانسور، به‌عنوان یک دستگاه پیچیده مکانیکی، نیز از این ماجرا مستثنی نیست.
علاوه بر آن، چون آسانسور وسیله‌ای‌ست که مستقیماً با جان افراد در ارتباط است، باید ایمن، کارا و قابل اطمینان باشد.

نگهداری آسانسور

همچنین در تمام وسایل مکانیکی تعمیر زمانی مورد نیاز است که وسیله به‌طور کامل از کار افتاده باشد یا یکی از قطعات آن دچار نقص شده باشد و برای تعمیر و راه‌اندازی دوباره آن، شما مجبور به تعویض قطعات یا تعمیر اساسی قطعات می‌شوید، که این موضوع باعث تلف شدن زمان شما و همچنین اعمال هزینه اضافی به شما می‌شود.

مثل هر دستگاه مکانیکی پر استفاده دیگر، برای نگهداری از آسانسورتان نیز دو رویکرد دارید: یا به فکر سرویس و نگهداری آسانسور به‌طور دوره‌ای آن هستید یا منتظر می‌مانید که خراب شود تا تعمیرش کنید. برای آسانسور کدام رویکرد مناسب‌تر است؟ سرویس آسانسور به‌طور ماهانه یا تعمیر آسانسور از سر ناچاری؟

سرویس و نگهداری آسانسور به‌صورت دوره‌ای با تعمیر آسانسور به‌صورت موردی چه تفاوتی دارد؟

در صنعت خدمات آسانسور، سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور و تعمیر آسانسور را با دو اصطلاح PM و EM ازهم تفکیک می‌کنند. در ادامه به تشریح هرکدام می‌پردازیم.

سرویس و نگهداری آسانسور (PM)

در قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، شرکت طرف قرارداد متعهد می‌شود ماهانه سرویسکار آسانسور مجاز و آموزش‌دیده‌ای را (سرویسکاری که آموزش‌های لازم در زمینه آسانسور را دیده باشد) برای سرویس ماهانه آسانسور شما اعزام کند.

این مقاله را پیشنهاد می‌کنیم: یک سرویسکار مجاز آسانسور کیست؟

سرویسکار آسانسور تمام قطعات آسانسور را بازرسی می‌کند، اشکالات جزئی را برطرف کرده، آسانسور شما را از نظر صنعتی نظافت می‌کند و در صورت وجود، مشکل هر کدام از قطعات را، قبل از بروز خرابی جدی، اعلام و پس موافقت مدیر ساختمان، تعمیر و یا تعویض می‌کند؛ این کار باعث جلوگیری از صدمه دیدن دیگر قطعات و در نهایت طولانی شدن عمر آسانسور شما می‌شود.

سرویس نگهداری آسانسور

تعمیر آسانسور به‌صورت موردی (EM):

زمان خرابی آسانسور، در صورت نداشتن قرارداد سرویس و نگهداری، شما با یکی از شرکت‌های معتبر آسانسور و یا یک سرویسکار برای تعمیر آسانسور خود تماس می‌گیرید.

تماس با سرویسکارهای منفرد به دلیل اطلاع نداشتن از سوابق سرویسکار توصیه نمی‌شود.

سرویسکار، که نشانه‌های خرابی آسانسور را می‌شناسد، رفع خرابی آسانسور شما را به‌صورت موردی انجام می‌دهد (یعنی رفع مشکل قطعه خراب بدون بررسی کامل آسانسور)؛ این امر باعث می‌شود که اگر مشکلی در قطعات دیگر آسانسور وجود دارد بررسی و رفع نشود؛ همین موضوع ممکن است باعث خرابی دوباره آسانسور شما و یا آسیب رسیدن به دیگر قطعات آسانسور شما شود.

سرویس نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور چگونه باعث کاهش حوادث می‌شود؟

تمام وسایل مکانیکی که ما در اطراف خود می‌بینیم، بسته به نوع،‌ میزان و نحوه استفاده ما از آن‌ها به سرویس و نگهداری احتیاج پیدا می‌کنند.
آسانسور نیز از این قائده مستثنا نیست و برای کارکرد درست به سرویس و نگهداری آسانسور که به صورت ماهانه انجام می‌شود نیاز دارد.

سرویس نگهداری آسانسور

سرویسکار در هر سرویس و نگهداری آسانسور اجزاء و قطعات مختلفی از آسانسور را بررسی می‌کند تا از عملکرد درست آن‌ها مطمئن شود و اگر قطعه‌ای دچار نقص باشد آن را تعمیر و یا تعویض می‌کنند.
این امر باعث می‌شود که از برخی خرابی‌های آسانسور جلوگیری شود.
در برخی موارد نقص در عملکرد بخش کوچکی از آسانسور باعث خرابی‌های بزرگ و جبران ناپذیری در آسانسور می‌شود؛ این خرابی‌ها گاهی منجر به ایجاد حادثه نیز می‌شوند.

 

هم‌چنین شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که داشتن یک سرویسکار که ماهیانه به ساختمان شما سر می‌زند برای اطمینان شما از عدم وقوع حادثه کافی نیست.
برخی افراد سود جو تنها از شما مبلغی در ازای سرویس و نگهداری آسانسور دریافت می‌کنند اما آسانسور شما را بررسی نمی‌کنند یا برای جلوگیری از خرابی آسانسور سیستم ایمنی آسانسور شما را پل می‌کنند.
اکثر این افراد از مهارت کافی برخوردار نیستند و شما از آن‌ها تنها یک شماره تلفن دارید که در زمان بروز حادثه دیگر در دسترس نیست.
شما باید برای سرویس و نگهداری آسانسور خود از سرویسکاران مجاز استفاده کنید.
این افراد در استخدام یک شرکت هستند و در صورت بروز مشکل شرکت موظف اند که مشکل شما را برطرف کنند.

سرویس و نگهداری آسانسور

 

 

استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور چه پیامدهایی دارد؟

اگر شما از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور استفاده نکنید و تنها در زمان نیاز، آسانسور خود را تعمیر کنید؛ دیگر نیازی به پرداخت حق سرویس به‌صورت ماهیانه ندارید، اما آیا این کار به‌صرفه است؟

نگهداری آسانسور

آیا این حقیقت که آسانسور مستقیماً با جان انسان‌ها سروکار دارد باعث نمی‌شود که سرویس دائمی این دستگاه مکانیکی را جدی بگیریم؟

همان‌طور که اشاره شد، استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور در ظاهر کار، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ماهانه ساختمان می‌شود؛ اما شما باید بدانید که اگر آسانسور شما خراب شود و نیاز به تعمیر آسانسور داشته باشد، به دلیل خرابی‌های پی‌درپی، باید هزینه‌ای بیشتر از یک ماه سرویس و نگهداری آسانسور را برای عیب‌یابی به سرویسکار بدهید؛ چرا که امکان خرابی‌های ناگهانی و طولانی‌مدت آسانسور وجود خواهد داشت. قطعا هیچ‌کسی دوست ندارد که یک‌روز غافلگیر شود و در آسانسور گیر بیفتد!

نگهداری آسانسور

خرابی قطعات آسانسور ناشی از عدم سرویس و نگهداری مرتب آسانسور

آیا نبودِ سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور باعث خرابی آسانسور می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ گاهی نقص در یک قسمت کوچک از آسانسور، که با صرف وقت و هزینه بسیار کم قابل حل است، باعث ایجاد خرابی در یکی از قسمت‌های اساسی آسانسور می‌شود و هزینه رفع خرابی آسانسور را چند برابر می‌کند.

عدم سرویس و نگهداری آسانسور به‌صورت دوره‌ای و منظم باعث خرابی قطعات اساسی آسانسور می‌شود. معمولاْ هزینه‌ای که برای تعمیر و جایگزینی این قطعات وجود دارد، بیش از هزینه سرویس دوره‌ای است.

ما در این مقاله به چند مورد از این خراب قطعات، که ناشی از عدم سرویس دوره‌ای هستند، اشاره می‌کنیم.

  • خرابی در «رزیستور»های تابلو فرمان باعث خرابی «درایو» تابلو فرمان می‌شود؛ «درایو» یکی از گران‌قیمت‌ترین قطعات آسانسور است؛ (حدود 7-8 میلیون تومان). این در حالی است که چنانچه در سرویس دوره‌ای خرابی رزیستور تشخیص داده شود، هزینة تعویض «رزیستور» حدود 300 -400 هزار تومان می‌باشد.
  • کم شدن روغن «موتور گیریبکس» که تنها با اضافه کردن روغن در سرویس دوره‌ای می‌توان آن را برطرف کرد، باعث خرد شدن کل «موتور گیریبکس» و از از بین رفتن آن می‌شود. هزینه روغن موتور گیربکس کجا هزینه موتور گیربکس کجا!
  • تنظیم نبودن «فنر گاورنر» که تنها با یک بازرسی و تنظیم مجدد قابل‌حل است، باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می‌شود.
  • کثیف بودن و یا وجود گرد و غبار بر روی «لقمه‌های پاراشوت»-که تنها با تمیز کردن لقمه‌ها به‌صورت منظم در هر بازدید سرویس و نگهداری انجام می‌شود- باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می‌شود.
  • بازیینی نکردن «سیم بکسل» موجب می‌شود که افراد متوجه خوردگی «سیم بکسل» نشوند؛ خوردگی «سیم بکسل» باعث لیز خوردن «سیم بکسل» و در نهایت سقوط آسانسور می‌شود.

سرویس آسانسور

سرویسکار آسانسور

سرویسکار آسانسوری می‌تواند سلامت آسانسور شما را تامین کند که تجربه و دانش کافی داشته باشد. بهتر است از سرویسکاران غیر شرکتی استفاده نشود.

اگر به سرویسکار آسانسور در تهران، سرویسکار آسانسور در غرب تهران، سرویسکار آسانسور در شرق تهران، سرویسکار آسانسور در شمال تهران یا به سرویسکار آسانسور در کرج یا در هرجای دیگر کشور احتیاج دارید، خوشبختانه شرکت‌های معتبر بسیاری برای عقد قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور وجود دارد. توصیه موکد ما این است که با شرکت‌ها قرارداد ببنید نه با افراد، تا در صورت بروز مشکلات، بتوانید با رجوع به قرارداد حمایت قانونی داشته باشید.

آیا در صورت نداشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور بیمه آسانسور خسارت وارده را جبران می‌کند؟

حوادث غیرمتقربه برای افراد بسیار ناراحت‌کننده و ناگوار است؛ خدمات بیمه برای جبران خسارت‌های مالی وارد بر فرد آسیب‌دیده طراحی شده است تا بتواند پس از حادثه، تاحدی از درد و رنج افراد بکاهد. متاسفانه به دلیل عدم ایمنی آسانسورها، حوادث آسانسور نیز کم نیستند.

اما حتی با داشتن بیمه آسانسور در زمان بروز حادثه اگر ساختمان شما فاقد قرداد سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر باشد، بیمه هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت به شما را قبول نمی‌کند.

اگر آسانسور ساختمانتان را بیمه کنید، در صورت عدم وجود قراردادهای سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور، چنانچه حادثه‌ای رخ دهد، شرکت بیمه هیچ مسئولیتی را در قبال پرداخت خسارت به شما قبول نمی‌کند.

نگهداری آسانسور

خطرات قانونی نبود قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور

ما در مقاله‌ای به‌طور کامل توضیح داده‌ایم که نبود قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه آسانسور چه تبعاتی برای مدیران ساختمان دارد. برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به این مقاله:

 

سرویس و نگهداری آسانسور

در سرویس و نگهداری آسانسور چه مواردی بررسی می‌شود؟

یک سرویس نگهداری آسانسور استاندارد در سه مرحله انجام می‌شود:

1. موتورخانه‌ی آسانسور

 

نگهداری آسانسور

یک سرویس و نگهداری اصولی از موتورخانه آسانسور و با بررسی تابلو فرمان و موتور گیربکس شروع می شود:

  • این بررسی شامل چک کردن تمام مدار‌های ایمنی اطمینان پیدا کردن از پل نبودن

پل به حالتی گفتی می‌شود که یک قطعه سیم کوتاه به دوسر یکی از قطعات مدار بسته شده باشد و ایجاد اتصال کوتاه کرده باشد تا باعث شود آن قطعه از کار بیافتد.

  • بررسی قطعات و فهمیدن سیاه نشدن قطعات

این امر نشان میدهد که آمپر برق بالا بوده و قطعه نیم سوز شده است(دارد می‌سوزد)

  • سیم کشی ها شل نشده باشد
  • بر‌روی قطعات خاک نشسته باشه

هردو باعث اختلال در کارکرد تابلو فرمان شده و

  • با صدای غیرعادی کار نکند
  • پس از بررسی تابلو فرمان نوبت به برسی روغن موتور گیربکس می رسد

اکثر  آسانسور‌ها موتور گیربکس دارند که برای کارکردن به روغن موتور گیربکس نیاز دارد.
این روغن باعث روانکاری و کاهش اصطکاک، انتقال حرارت، جلوگیری از زنگ‌زدگی، پاک کنندگی و تعلیق ذرات حاصل از سایش، ضربه گیری، کاهش مصرف انرژی می‌شود.

 

 

  • بازدید از ترمز موتور قدم بعدی است

در هر بازدید لنت و فنر ترمز‌ها آسانسور را بررسی می‌کنند.

  • با بازدید از فن موتور سرویس نگهداری آسانسور شما در قسمت موتورخانه به پایان می‌رسد

فن آسانسور برای خنک کردن موتور آسانسور استفاده می‌شود.
اگر این قطعه در آسانسور از کاربیافتد گرمای موتور باعث خرابی آسانسور می‌شود، به خصوص در فصول گرم سال.

 

2. کابین آسانسور و چاه آسانسور

 

سرویس نگهداری آسانسور

سرویس و نگهداری از این بخش شامل :

  • بازدید از سیم بکسل‌ها و کشش آن

سیم بکسل، طنابی فولادی است که معمولا از طریق تاباندن تعدادی رشته سیم فلزی به دور یک هسته مفتولی شکل از جنس فولاد ساخته می شود، که برای کشیدن آسانسور از آن استفاده می‌شود.

  • بازدید از ریل‌ها، روغن‌دان ها و کفشک‌ها

کفشک وسیله‌ایست که باعث حرکت آسان‌‌تر کابین آسانسور بر‌ روی ریل‌ها می‌شود.
خرابی این قطعه بر روی حرکت آسانسور تاثیر گذاشته و خرابی یا نقص در کارکرد آن باعث خرابی و توقف‌های مکرر در آسانسور می‌شود.

  • بازدید لیمیت سوئیچ‌های بالا و پایین

لیمیت سوئیچ‌ وسیله‌ایست که زمان ایستادن آسانسور را تعیین می‌کند. درست کار نکردن این قطعه تراز کابین را به هم میزند.

تراز آسانسور

  • بازدید روشنایی کابین و چاه آسانسور

3. درب طبقات آسانسور

سرویس آسانسور

  • بازدید و سرویس از کفشک و قرقره درب ها
  • بازدید آرام‌بند درب ها

سرویسکار در تمام مراحل بالا هر جایی که نیاز به روغن‌کاری آچار‌کشی و یا نظافت داشته  باشد را انجام می‌دهند.

تمام  این مراحل 20 الی 35 دقیقه زمان می‌برد.

جمع‌بندی

  • دو نوع خدمات کلی تعمیر آسانسور وجود دارد: PM (سرویس و نگهداری آسانسور) و EM (تعمیر موردی آسانسور).
  • نیاز استاندارد یک آسانسور به سرویس، طبق قانون سازمان استاندارد ملی، یک‌بار در ماه است.
  • گاهی افراد به دلیل دید نزدیک به قضیه، از سرویس ماهانه آسانسور اجتناب می‌کنند و به تعمیرهای موردی اکتفا می‌کنند.
  • نبودن قراردادهای سرویس و نگهداری دوره‌ای آسانسور می‌تواند به تغییر قطعات و تعمیر خرابی‌های پی‌درپی و طولانی ختم شود.
  • سرویس نشدن آسانسور به‌طور دوره‌ای عمر متوسط آسانسور و قطعات آن را کمتر می‌کند.
  • هزینه‌ای که در اثر کم شدن عمر متوسط آسانسور و خرابی و تعویض قطعات آسانسور به‌وجود می‌آید معمولاْ از هزینه‌ی سرویس دوره‌ای آن بیشتر تمام می‌شود.

اگر خواهان ارائه خدمات حرفه ای سرویس و نگهداری آسانسور در تهران هستید میتوانید همین الان از طریق لینک زیر درخواست خود را در سامانه خدمات سرویس و نگهداری آسانسور تهران ثبت نمایید.

ثبت درخواست خدمات سرویس و نگهداری آسانسور در تهران

مقاله چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیازها 4.9 / 5. تعداد رای‌ها 226

آیا این مقاله کاربردی بود؟

مقالات منتخب

guest
13 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] به نظر می‌رسد. که در این حالت نیز شرکت های ارائه سرویس و نگهداری آسانسور غرب تهران در صورت حضور یافتن می‌توانند در زمانی بسیار […]

trackback

[…] که بتواند جان مسافران را تضمین کند به همین دلیل باید در سرویس و نگهداری آسانسور دقت لازم را داشته‌ باشید. در ادامه درباره خدمات سرویس […]

trackback

[…] که در بسیاری از مکان‌ها از آن استفاده می‌شود از این رو سرویس و نگهداری از آسانسور برای جلوگیری از بروز حوادث اهمیت بسیار زیادی دارد.  […]

trackback

[…] است در آن زندگی نمایند وارد می‌کند. حال در این میان سرویس و نگهداری آسانسور اگرچه در رتبۀ دوم قرارمی گیرد، ولی با نگاهی هرچند […]

trackback

[…] آسانسور که شامل سرویس و نگهداری آسانسور ، تعمیر موتور آسانسور و هر مورد دیگر به علت اینکه با […]

trackback

[…] مردم تفاوت بین تعمیر آسانسور و سرویس و نگهداری آسانسور را نمی‌دانند. در هر صورت، هیچ‌کس دوست ندارد در پایان […]

trackback

[…] مردم تفاوت بین تعمیر آسانسور و سرویس و نگهداری آسانسور را نمی‌دانند. در هر صورت، هیچ‌کس دوست ندارد در پایان […]

trackback

[…] استثنائی و مفیدش راه گشای خوبی محسوب شود. به طور کلی سرویس و نگهداری آسانسور را می توان  از بازبینی کلی قطعات مورد استفاده در […]

trackback

[…] دیگر با وجود سرویسکار آسانسور شرق تهران، سرویس و نگهداری آسانسورهای تجاری و مسکونی با هزینه ای بسیار مناسب و کاملاً […]

trackback

[…] مفتخر است که سال ها با هدف ارائه خدمات تخصصی در زمینه سرویس و نگهداری انواع آسانسورهای خانگی ، اداری و صنعتی به عرصه تنگاتنگ رقابت وارد شده و […]

trackback

[…] سرویس و نگهداری آسانسور مطابق با استاندارد بین المللی EN-81 آسانسور […]

trackback

[…] که قبلا در مطلبی مفصلا در رابطه با سرویس و نگهداری آسانسور صحبت کردیم، منظور از سرویس و نگهداری آسانسور بررسی […]

trackback

[…] آنچه در رابطه با سرویس و نگهداری آسانسور باید بدانید […]

مقاله‌های مرتبط

فهرست
Call Now Buttonجهت سفارش و مشاوره تماس بگیرید
13
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x

محبوب‌ترین مقاله