هنگام گیر افتادن در آسانسور این اقدامات را انجام بدهید

هنگام گیر افتادن در آسانسور این اقدامات را انجام بدهید

آیا گیر افتادن در آسانسور به معنای مرگ است؟ واقعیت این نیست. آمار نسبتا قابل توجه سقوط آسانسور این دید را ایجاد کرده است که اگر در آسانسور گیر افتادید داستان به بدترین سناریو منجر می‌شود. اما این حقیقت ندارد. اگر بدانید که وقتی در آسانسور گیر می‌کنید چه کاری انجام بدهید، گیر کردن در آسانسور فقط یک تجربه ناخوشایند خواهد بود.

شاید واقعا گیر افتادن در آسانسور بدترین سناریوی ممکن برای شما به‌نظر برسد، خصوصا اگر از ارتفاع یا فضاهای بسته وحشت دارید. اگر تا به حال در آسانسور، آن‌هم بین طبقات، گیر کردید یا این مقاله را در حالی می‌خوانید که در آسانسوری گیر افتاده‌اید، راه‌هایی وجود دارد که بتوانید خودتان را از آسانسور نجات بدهید.

اما تا وقتی که واقعا در یک موقعیت مرگ و زندگی نیستید، بهترین کاری که می‌توان انجام داد، صبر کردن است تا کسی به کمک شما بیاید. در واقع، بسیاری از اقداماتی که برای بیرون آمدن از آسانسور انجام می‌دهید، ممکن است که بدتر موجب خطر شود.

تاکید می‌شود که در صورت گیر افتادن در آسانسور، بهترین و امن‌ترین راه صبر کردن است تا کسی به کمک شما بیاید. راه‌حل‌های دیگر ریسک بیشتری دارند.

قدم اول- آرامش خود را حفظ کنید و هل نشوید

حرف تازه‌ای نیست: همه می‌دانیم که در شرایط استرس‌زا هل شدن و وحشت‌زدگی کمکی به شما نمی‌کند که هیچ، موجب ضعف عملکرد شما و اتفاقات بدتر خواهد شد. چرا که نمی‌توانید به‌وضوح بیندیشید و موقعیت خودتان را بهتر کنید. آرامش خود را حفظ کنید و به خودتان بگویید که این یک موقعیت هالیوودی نیست بلکه واقعیت است و یک آسانسوری که –ان‌شالله مدرن و استاندارد است و خوب سرویس و نگهداری شده– قرار نیست که جان شما را به جان‌آفرین تسلیم کند؛ حتی اگر کابل‌های آن پاره شوند.

هنگام گیر افتادندر آسانسور آرامش خود را حفظ کنید

فراموش نکنید که میزان بالا آدرنالین ممکن است ذهن شما را از کارکرد واضح و منطقی باز دارد. پس خوب است این اقدامات را انجام بدهید:

  • نفس عمیق بکشید و بدنتان را آرام و ریلکس کنید. وقتی بدنتان را از تکانه استرس حفظ کنید ذهنتان کم‌کم رام می‌شود.
  • اگر قاطی کنید و شروع کنید به حمله عصبی، آدم‌هایی که با شما در آسانسور گیر افتادند وحشت می‌کنند و باور کنید که یک کابین آسانسور -هرچند هم زیبا تزئین شده باشند– با آدم‌های وحشت‌زده اصلا امن احساس نمی‌شود. سعی کنید حضور آرامش‌بخشی برای اطرافیانتان داشته باشید. ولی نه مثل این آقا:

حفظ آرامش هنگام گیر کردن در آسانسور، آسانسورچی

قدم دوم- اگر برق رفته و تاریک شده است، دنبال یک منبع نور بگردید

اگر آسانسور تاریک است، می‌توانید از ال‌ای‌دی‌ها و چراغ قوه استفاده کنید؛ اما بعید نیست که چنین وسایلی نداشته باشید، پس به استفاده از چراغ قوه تلفن همراهتان فکر کنید. اما حواستان باشد که درچنین شرایطی شما به موبایلتان نیاز پیدا خواهید کرد، پس چراغ قوه گوشی را برای مدت مدیدی روشن نگه ندارید چون باطری گوشی تمام می‌شود. با روشن شدن آسانسور می‌توانید دکمه‌ها را ببینید و درک بهتری از موقعیت فعلی‌تان در آسانسور گیر افتاده پیدا کنید.

استفاده از گوشی هنگام گیر افتادن در آسانسور

کلا خوب است که گوشی شما چراغ قوه داشته باشد، چرا که در شرایط اضطراری – مادام اینکه زیاد باطری مصرف نکند- قطعا به کارتان می‌آید. همین الان گوشی‌تان را چک کنید!

ضمنا وقتی کابین آسانسور روشن شود، می‌بینید چند نفر در آسانسور با شما گیر افتاده‌اند.

قدم سوم- دکمه تماس با تکنسین را بزنید

وقتی که داخل کابین آسانسور روشن شود، می‌توانید این دکمه را پیدا کنید. اگر این دکمه وجود داشته باشد، با فشردن آن می‌توانید با تکنسین آسانسور ارتباط برقرار کنید. این دکمه –که معمولا روی آن علامت تلفن است یا کلمه  Call نوشته شده، در آسانسورهای مجتمع‌های بزرگ که تکنسین در محل دارند، احتمالا وجود دارد. با زدن این دکمه پرسنل نگهداری آسانسور می‌فهمند چه اتفاقی افتاده است.

تماس با تکنسین هنگام گیر افتادن در آسانسور

ممکن است که آسانسور سابقه خرابی داشته باشد و روی دیواره کابین یک شماره تماس نوشته شده باشد که در صورت حوادث ناخواسته بتوانید به این شماره تماس تماس بگیرید.

بهترین و سریع‌ترین راه برای بیرون آمدن از آسانسوری که در آن گیر کردید، ارتباط با تکنسین از طریق دکمه تماس یا شماره تلفن تکنسین است، البته اگر وجود داشته باشند.

قدم چهارم- اگر پاسخی نگرفتید، برای کمک گرفتن تماس بگیرید

اگر این دکمه وجود نداشت سعی کنید که با آتش‌نشانی تماس بگیرید.

آتش‌نشانی: 125 و اورژانس: 115

خوب است به هر منطقه و کشوری که سفر می‌کنید شماره‌های اضطراری آن را بدانید.

تماس به آتش نشانی هنگام گیر افتادن در آسانسور

قدم چهارم- دکمه‌های دیگر آسانسور را بفشارید

اگر تماس گرفتید اما پاسخی نگرفتید، دکمه آلارم را بفشارید تا نظر دیگران جلب شود. اگر این دکمه وجود نداشت یا کار نکرد، یک‌بار سایر دکمه‌ها را امتحان کنید. شاید باورتان نشود و فکر کنید که خنده‌دار است اما تعداد زیادی از مردم به مراکز اضطراری تماس می‌گیرند و اولین چیزی که می‌شنوند این است که دکمه باز کردن در را بفشارید و در کمال تعجب در باز می‌شود! گاهی خوب است که دکمه بستن را هم فشار بدهید، چون ممکن است گیر کرده باشد.

زدن دکمه هشدار هنگام گیر کردن در آسانسور

گاهی بهتر است که دکمه طبقه پایین را هم بفشارید، شاید آسانسوری که گیر کرده بود به طبقه پایین‌تر برگردد. اما ممکن است که واقعا هیچ دکمه‌ای کار نکند و موقعیت شما جدی‌تر از این‌ها باشد.

قدم پنجم – برای کمک گرفتن فریاد بزنید

در شرایطی که موفق به تماس تلفنی نشدید یا دکمه‌ها تماما کار نکردند، سعی کنید که توجه افراد خارج از آسانسور را جلب کنید. با شی‌ئی مثل کفش یا سایر اشیا به در بکوبید تا افراد را مطلع سازید. بسته به اینکه چقدر امکان انتقال صدا از کابین آسانسور به بیرون وجود دارد، کوبیدن کلید روی در، می‌تواند صدا را در کل شفت آسانسور منتقل کند. با داد زدن ممکن است توجه افراد خارج از آسانسور به شما جلب شود. اما فراموش نکنید که اگر بیش از حد داد و هوار کنید ممکن است شرایط خود و همراهان شما در این تجربه استرس‌آورتر از چیزی که هست حس شود. پس علی‌رغم فریاد زدن همچنان آرامش خود را حفظ کنید.

کوبیدن به در هنگام گیر افتادن در آسانسور

سعی کنید از بین درهای آسانسور به بیرون نگاه کنید. اگر نور دیدید یحتمل آسانسور نزدیک طبقه متوقف شده است و فریادهای شما شنیده می‌شود. اما در شرایطی که نور نمی‌بینید و ممکن است بین طبقات گیر افتاده باشید، زدن شی به در شاید بتواند صدا را به طبقات برساند.

قدم ششم – صبر کنید

اگر واقعا شرایطتان مرگ و زندگی نیست –که در 99 درصد موارد اینگونه است- فقط صبر کنید. بلاخره حتی اگر موفق به ارتباط با بیرون نشده باشید، ساکنان می‌فهمند که آسانسور کار نمی‌کند و چند دقیقه طول نمی‌کشد که شما از این وضعیت خلاص می‌شوید. افراد داخل ساختمان بارها و بارها از آسانسور استفاده می‌کنند و خیلی زود می‌فهمند که آسانسور از کارافتاده است. ممکن است فریاد زدن به شما کمک کند، اما خودتان را خسته و وحشت‌زده نکنید و برای لحظاتی از فریاد زدن دست بکشید.

هنگام گیر افتادندر آسانسور صبر کنید

اگر موفق به ارتباط با آتش‌نشانی شدید بدانید که آنها در مسیر هستند و در اولین فرصت خودشان را به شما می‌رسانند. پس بهتر است به‌جای بیقراری صبر کنید و انرژی خود را حفظ کنید.

چه کارهایی نباید انجام بدهید

سعی در باز کردن دریچه سقف

خوشبختانه آسانسورهای امروزی روی سقفشان دریچه ندارند. در صورتی که آسانسوری که در آن گیر افتادید چنین دریچه‌هایی داشت، از باز کردن این دریچه و سعی در خارج شدن از آن جدا خودداری کنید.

باز نکردن دریچه سقف کابین آسانسور

سعی در باز کردن درب

سعی نکنید در را با وسیله‌ای باز کنید. اگر دکمه‌ها کار نکرد و آسانسور واقعا گیر افتاده بود، سعی نکنید که با شی‌ئی در را باز کنید زیرا ممکن است بین طبقات باشید یا اصلا با باز شدن در، ناگهان آسانسور به حرکت بیفتد و شما تعادلتان را از دست بدهید. خوشبختانه باز کردن درب آسانسورهای جدید آسان نیست.

هنگام گیر افتادن در آسانسور درب را باز نکنید

اجازه حمله افکار منفی

ذهنتان را به افکار منفی ببندید و سعی کنید که مثبت بیندیشید. فراموش نکنید که شما زنده‌اید، وسط یک فیلم پرهیاهوی هالیوودی نیستید و اگر ذهنتان شما را به بازی گرفت، راه ورود هر فکر منفی را به خودتان ببندید. اگر مقابله با این افکار منفی دشوار بود، سعی کنید که نفس عمیق بکشید. ضمنا خیلی از آسانسورها دوربین دارند، پس کارهای مسخره‌ای که ممکن است آبروی شما را ببرد انجام ندهید!!!

جلوگیری از افکار منفی هنگام گیر افتادن در آسانسور

سکوت و مشغول نکردن خود

زمانی که منتظر کمک هستید – خصوصا اگر زمان انتظار طول کشید- بدترین کاری که می‌توان انجام داد این است که در گوشه‌ای کز کنید و اجازه چیره شدن احساسات منفی به خودتان و دیگران را بدهید.

شاید صحبت کردن در چنین شرایطی سخت باشد، اما یخ‌ها را بشکنید و سعی کنید با سایر افرادی که در آسانسور گیر افتادند گفت‌وگو کنید. بپرسید کجا می‌رفتند، چه حسی داشتند، کارشان چیست… صحبت کردن با دیگران در چنین شرایطی واقعا جو را بهتر می‌کند و تحمل زمان انتظار را بیشتر. پس به صحبت کردن و سبک کردن جو کمک کنید و سعی کنید از موضوعات آرام و دور از تنش و حس منفی صحبت کنید. (مثلا تعریف نکنید که یک فیلم دیدید که بعد سقوط آسانسور، آدم‌ها در آن تلف شدند!)

مشغول کردن خود هنگام انتظار برای کمک

اگر تنها هستید تحمل کردن کمی دشوارتر می‌شود. اگر کتابی یا مجله‌ای دارید خودتان را با آن مشغول کنید. اما از گوشی‌تان برای بازی کردن استفاده نکنید. ذهنتان را به موضوعات معمولی معطف کنید، مثلا اینکه امروز چه کارهایی انجام دادید یا هفته قبل چه شام‌هایی خوردید. مثبت و خوشبین باشید و به اتفاقات هفته آینده بیندیشید.

فشار ندادن دکمه توقف هنگام خزیدن به بیرون

در مواقعی که ممکن است با کمک بیرونی راهی به برون باز شود که از طریق آن به بیرون  بخزید، حتما باید دکمه توقف را فشار بدهید تا مطمئن شوید که هنگام بیرون رفتن آسانسور تکان نمی‌خورد.

زدن دکمه توقف قبل از بیرون خزیدن به خارج آسانسور

آیا گیر کردن در آسانسور مساوی‌ست با خفگی؟

ندانستن بعضی موضوعات باعث ترسیدن غیرعادی ما می‌شود. ترس از سقوط آسانسور و یا خفگی در آن به هنگام از کار افتادن آسانسور یکی از همین موارد است.

دلایل زیادی برای گیر کردن یگ آسانسور وجود دارد، که بیشتر آنها به خاطر عملکرد درست سیستم ایمنی آسانسور خطرزا نیست. آسانسور مجموعه‌ای است که مستقیما با جان افراد در ارتباط است، پس باید دارای سیستم ایمنی بسیار حساسی باشد تا بتوان از عواقب حوادث اجتناب کرد. 

اگر آسانسورها به‌طور ماهانه سرویس و نگهداری شوند و استاندارد اولیه و ادواری مناسب داشته باشند، می‌توان مطمئن بود که سیستم ایمنی آسانسورها به‌درستی کار می‌کنند و منجر به آسیب‌های فیزیکی نمی‌شوند.

سیستم ایمنی آسانسور به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام بروز مشکل در یکی از قطعات بلافاصله آسانسور را متوقف می‌کند؛ این امر باعث می‌شود که احتمال بروز حادثه به حداقل ممکن برسد. پس می‌توان گفت توقف آسانسور یکی از ماحصل عملکرد درست و سالم بودن مکانیزم‌های آسانسور می‌باشد.

همه آسانسورها حداقل به چهار سیم بکسل متصل هستند که تنها یکی از این سیم‌ها برای نگهداری و جابه‌جایی آسانسور کافی‌ست و مابقی برای بالا بردن ضریب امنیت آسانسور متصل می‌شوند.

حتی در صورت پاره شدن و یا بریده شدن سیم‌بکسل‌ها در آسانسور ترمزهایی به نام پاراشوت وجود دارد که که از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کند. سیستم ترمز پاراشوت اولین بار در سال 1852 توسط «الیشیا اوتیس» طراحی و ساخته شد. این اختراع باعث ایمن‌تر شدن آسانسور و تولید انبوه و صنعتی آسانسور شد. با وجود این سیستم‌های ایمنی، احتمال سقوط آسانسور به‌ حداقل ممکن رسیده است.

آسانسور یک محفظه کاملا بسته (ایزوله) نیست و بین کابین و درب آسانسور فضای کافی برای جریان داشتن هوا وجود دارد و شما هرچند ساعت در کابین آسانسور باشید اکسیژن کافی برای تنفس شما وجود دارد.

پاراشوت آسانسور

پس می توان گفت در هنگام از کارافتادن آسانسور هیچ خطری شما  تا زمانی که شما درون کابین آسانسور هستید تهدید نمی‌کند. افراد زیادی در هنگام از کار افتادن آسانسور به خاطر تلاش برای بیرون آمدن از کابین آسیب دیده‌اند، پس در این مواقع تنها آرامش خود را حفظ کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید یا زنگ خطر آسانسور را فشار دهید.

کمک آتش نشان به باز کردن دری آسانسور

در پایان باید به این نکته‌ی مهم اشاره کرد که تمام این موارد با فرض آن که آسانسور شما دارای گواهی استاندارد است، بازسازی شده و به صورت ماهیانه توسط  یک نیروی متخصص سرویس و نگهداری می‌شود بیان شده است. همیشه آسانسورهایی که این موارد را رعایت نمی‌کنند باعث ایجاد حادثه می‌شوند. اما اگر این شما هستید که در آسانسور گیر افتادید، بد به دلتان راه ندهید و سعی کنید که نکات ذکرشده در این مقاله را انجام بدهید.

مقاله چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیازها 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 20

آیا این مقاله کاربردی بود؟

آیا گیر افتادن در آسانسور به معنای مرگ است؟ واقعیت این نیست. آمار نسبتا قابل توجه سقوط آسانسور این دید را ایجاد کرده است که اگر در آسانسور گیر افتادید داستان به بدترین سناریو منجر می‌شود. اما این حقیقت ندارد. اگر بدانید که وقتی در آسانسور گیر می‌کنید چه کاری انجام بدهید، گیر کردن در آسانسور فقط یک تجربه ناخوشایند خواهد بود.

شاید واقعا گیر افتادن در آسانسور بدترین سناریوی ممکن برای شما به‌نظر برسد، خصوصا اگر از ارتفاع یا فضاهای بسته وحشت دارید. اگر تا به حال در آسانسور، آن‌هم بین طبقات، گیر کردید یا این مقاله را در حالی می‌خوانید که در آسانسوری گیر افتاده‌اید، راه‌هایی وجود دارد که بتوانید خودتان را از آسانسور نجات بدهید.

اما تا وقتی که واقعا در یک موقعیت مرگ و زندگی نیستید، بهترین کاری که می‌توان انجام داد، صبر کردن است تا کسی به کمک شما بیاید. در واقع، بسیاری از اقداماتی که برای بیرون آمدن از آسانسور انجام می‌دهید، ممکن است که بدتر موجب خطر شود.

تاکید می‌شود که در صورت گیر افتادن در آسانسور، بهترین و امن‌ترین راه صبر کردن است تا کسی به کمک شما بیاید. راه‌حل‌های دیگر ریسک بیشتری دارند.

قدم اول- آرامش خود را حفظ کنید و هل نشوید

حرف تازه‌ای نیست: همه می‌دانیم که در شرایط استرس‌زا هل شدن و وحشت‌زدگی کمکی به شما نمی‌کند که هیچ، موجب ضعف عملکرد شما و اتفاقات بدتر خواهد شد. چرا که نمی‌توانید به‌وضوح بیندیشید و موقعیت خودتان را بهتر کنید. آرامش خود را حفظ کنید و به خودتان بگویید که این یک موقعیت هالیوودی نیست بلکه واقعیت است و یک آسانسوری که –ان‌شالله مدرن و استاندارد است و خوب سرویس و نگهداری شده– قرار نیست که جان شما را به جان‌آفرین تسلیم کند؛ حتی اگر کابل‌های آن پاره شوند.

هنگام گیر افتادندر آسانسور آرامش خود را حفظ کنید

فراموش نکنید که میزان بالا آدرنالین ممکن است ذهن شما را از کارکرد واضح و منطقی باز دارد. پس خوب است این اقدامات را انجام بدهید:

  • نفس عمیق بکشید و بدنتان را آرام و ریلکس کنید. وقتی بدنتان را از تکانه استرس حفظ کنید ذهنتان کم‌کم رام می‌شود.
  • اگر قاطی کنید و شروع کنید به حمله عصبی، آدم‌هایی که با شما در آسانسور گیر افتادند وحشت می‌کنند و باور کنید که یک کابین آسانسور -هرچند هم زیبا تزئین شده باشند– با آدم‌های وحشت‌زده اصلا امن احساس نمی‌شود. سعی کنید حضور آرامش‌بخشی برای اطرافیانتان داشته باشید. ولی نه مثل این آقا:

حفظ آرامش هنگام گیر کردن در آسانسور، آسانسورچی

قدم دوم- اگر برق رفته و تاریک شده است، دنبال یک منبع نور بگردید

اگر آسانسور تاریک است، می‌توانید از ال‌ای‌دی‌ها و چراغ قوه استفاده کنید؛ اما بعید نیست که چنین وسایلی نداشته باشید، پس به استفاده از چراغ قوه تلفن همراهتان فکر کنید. اما حواستان باشد که درچنین شرایطی شما به موبایلتان نیاز پیدا خواهید کرد، پس چراغ قوه گوشی را برای مدت مدیدی روشن نگه ندارید چون باطری گوشی تمام می‌شود. با روشن شدن آسانسور می‌توانید دکمه‌ها را ببینید و درک بهتری از موقعیت فعلی‌تان در آسانسور گیر افتاده پیدا کنید.

استفاده از گوشی هنگام گیر افتادن در آسانسور

کلا خوب است که گوشی شما چراغ قوه داشته باشد، چرا که در شرایط اضطراری – مادام اینکه زیاد باطری مصرف نکند- قطعا به کارتان می‌آید. همین الان گوشی‌تان را چک کنید!

ضمنا وقتی کابین آسانسور روشن شود، می‌بینید چند نفر در آسانسور با شما گیر افتاده‌اند.

قدم سوم- دکمه تماس با تکنسین را بزنید

وقتی که داخل کابین آسانسور روشن شود، می‌توانید این دکمه را پیدا کنید. اگر این دکمه وجود داشته باشد، با فشردن آن می‌توانید با تکنسین آسانسور ارتباط برقرار کنید. این دکمه –که معمولا روی آن علامت تلفن است یا کلمه  Call نوشته شده، در آسانسورهای مجتمع‌های بزرگ که تکنسین در محل دارند، احتمالا وجود دارد. با زدن این دکمه پرسنل نگهداری آسانسور می‌فهمند چه اتفاقی افتاده است.

تماس با تکنسین هنگام گیر افتادن در آسانسور

ممکن است که آسانسور سابقه خرابی داشته باشد و روی دیواره کابین یک شماره تماس نوشته شده باشد که در صورت حوادث ناخواسته بتوانید به این شماره تماس تماس بگیرید.

بهترین و سریع‌ترین راه برای بیرون آمدن از آسانسوری که در آن گیر کردید، ارتباط با تکنسین از طریق دکمه تماس یا شماره تلفن تکنسین است، البته اگر وجود داشته باشند.

قدم چهارم- اگر پاسخی نگرفتید، برای کمک گرفتن تماس بگیرید

اگر این دکمه وجود نداشت سعی کنید که با آتش‌نشانی تماس بگیرید.

آتش‌نشانی: 125 و اورژانس: 115

خوب است به هر منطقه و کشوری که سفر می‌کنید شماره‌های اضطراری آن را بدانید.

تماس به آتش نشانی هنگام گیر افتادن در آسانسور

قدم چهارم- دکمه‌های دیگر آسانسور را بفشارید

اگر تماس گرفتید اما پاسخی نگرفتید، دکمه آلارم را بفشارید تا نظر دیگران جلب شود. اگر این دکمه وجود نداشت یا کار نکرد، یک‌بار سایر دکمه‌ها را امتحان کنید. شاید باورتان نشود و فکر کنید که خنده‌دار است اما تعداد زیادی از مردم به مراکز اضطراری تماس می‌گیرند و اولین چیزی که می‌شنوند این است که دکمه باز کردن در را بفشارید و در کمال تعجب در باز می‌شود! گاهی خوب است که دکمه بستن را هم فشار بدهید، چون ممکن است گیر کرده باشد.

زدن دکمه هشدار هنگام گیر کردن در آسانسور

گاهی بهتر است که دکمه طبقه پایین را هم بفشارید، شاید آسانسوری که گیر کرده بود به طبقه پایین‌تر برگردد. اما ممکن است که واقعا هیچ دکمه‌ای کار نکند و موقعیت شما جدی‌تر از این‌ها باشد.

قدم پنجم – برای کمک گرفتن فریاد بزنید

در شرایطی که موفق به تماس تلفنی نشدید یا دکمه‌ها تماما کار نکردند، سعی کنید که توجه افراد خارج از آسانسور را جلب کنید. با شی‌ئی مثل کفش یا سایر اشیا به در بکوبید تا افراد را مطلع سازید. بسته به اینکه چقدر امکان انتقال صدا از کابین آسانسور به بیرون وجود دارد، کوبیدن کلید روی در، می‌تواند صدا را در کل شفت آسانسور منتقل کند. با داد زدن ممکن است توجه افراد خارج از آسانسور به شما جلب شود. اما فراموش نکنید که اگر بیش از حد داد و هوار کنید ممکن است شرایط خود و همراهان شما در این تجربه استرس‌آورتر از چیزی که هست حس شود. پس علی‌رغم فریاد زدن همچنان آرامش خود را حفظ کنید.

کوبیدن به در هنگام گیر افتادن در آسانسور

سعی کنید از بین درهای آسانسور به بیرون نگاه کنید. اگر نور دیدید یحتمل آسانسور نزدیک طبقه متوقف شده است و فریادهای شما شنیده می‌شود. اما در شرایطی که نور نمی‌بینید و ممکن است بین طبقات گیر افتاده باشید، زدن شی به در شاید بتواند صدا را به طبقات برساند.

قدم ششم – صبر کنید

اگر واقعا شرایطتان مرگ و زندگی نیست –که در 99 درصد موارد اینگونه است- فقط صبر کنید. بلاخره حتی اگر موفق به ارتباط با بیرون نشده باشید، ساکنان می‌فهمند که آسانسور کار نمی‌کند و چند دقیقه طول نمی‌کشد که شما از این وضعیت خلاص می‌شوید. افراد داخل ساختمان بارها و بارها از آسانسور استفاده می‌کنند و خیلی زود می‌فهمند که آسانسور از کارافتاده است. ممکن است فریاد زدن به شما کمک کند، اما خودتان را خسته و وحشت‌زده نکنید و برای لحظاتی از فریاد زدن دست بکشید.

هنگام گیر افتادندر آسانسور صبر کنید

اگر موفق به ارتباط با آتش‌نشانی شدید بدانید که آنها در مسیر هستند و در اولین فرصت خودشان را به شما می‌رسانند. پس بهتر است به‌جای بیقراری صبر کنید و انرژی خود را حفظ کنید.

چه کارهایی نباید انجام بدهید

سعی در باز کردن دریچه سقف

خوشبختانه آسانسورهای امروزی روی سقفشان دریچه ندارند. در صورتی که آسانسوری که در آن گیر افتادید چنین دریچه‌هایی داشت، از باز کردن این دریچه و سعی در خارج شدن از آن جدا خودداری کنید.

باز نکردن دریچه سقف کابین آسانسور

سعی در باز کردن درب

سعی نکنید در را با وسیله‌ای باز کنید. اگر دکمه‌ها کار نکرد و آسانسور واقعا گیر افتاده بود، سعی نکنید که با شی‌ئی در را باز کنید زیرا ممکن است بین طبقات باشید یا اصلا با باز شدن در، ناگهان آسانسور به حرکت بیفتد و شما تعادلتان را از دست بدهید. خوشبختانه باز کردن درب آسانسورهای جدید آسان نیست.

هنگام گیر افتادن در آسانسور درب را باز نکنید

اجازه حمله افکار منفی

ذهنتان را به افکار منفی ببندید و سعی کنید که مثبت بیندیشید. فراموش نکنید که شما زنده‌اید، وسط یک فیلم پرهیاهوی هالیوودی نیستید و اگر ذهنتان شما را به بازی گرفت، راه ورود هر فکر منفی را به خودتان ببندید. اگر مقابله با این افکار منفی دشوار بود، سعی کنید که نفس عمیق بکشید. ضمنا خیلی از آسانسورها دوربین دارند، پس کارهای مسخره‌ای که ممکن است آبروی شما را ببرد انجام ندهید!!!

جلوگیری از افکار منفی هنگام گیر افتادن در آسانسور

سکوت و مشغول نکردن خود

زمانی که منتظر کمک هستید – خصوصا اگر زمان انتظار طول کشید- بدترین کاری که می‌توان انجام داد این است که در گوشه‌ای کز کنید و اجازه چیره شدن احساسات منفی به خودتان و دیگران را بدهید.

شاید صحبت کردن در چنین شرایطی سخت باشد، اما یخ‌ها را بشکنید و سعی کنید با سایر افرادی که در آسانسور گیر افتادند گفت‌وگو کنید. بپرسید کجا می‌رفتند، چه حسی داشتند، کارشان چیست… صحبت کردن با دیگران در چنین شرایطی واقعا جو را بهتر می‌کند و تحمل زمان انتظار را بیشتر. پس به صحبت کردن و سبک کردن جو کمک کنید و سعی کنید از موضوعات آرام و دور از تنش و حس منفی صحبت کنید. (مثلا تعریف نکنید که یک فیلم دیدید که بعد سقوط آسانسور، آدم‌ها در آن تلف شدند!)

مشغول کردن خود هنگام انتظار برای کمک

اگر تنها هستید تحمل کردن کمی دشوارتر می‌شود. اگر کتابی یا مجله‌ای دارید خودتان را با آن مشغول کنید. اما از گوشی‌تان برای بازی کردن استفاده نکنید. ذهنتان را به موضوعات معمولی معطف کنید، مثلا اینکه امروز چه کارهایی انجام دادید یا هفته قبل چه شام‌هایی خوردید. مثبت و خوشبین باشید و به اتفاقات هفته آینده بیندیشید.

فشار ندادن دکمه توقف هنگام خزیدن به بیرون

در مواقعی که ممکن است با کمک بیرونی راهی به برون باز شود که از طریق آن به بیرون  بخزید، حتما باید دکمه توقف را فشار بدهید تا مطمئن شوید که هنگام بیرون رفتن آسانسور تکان نمی‌خورد.

زدن دکمه توقف قبل از بیرون خزیدن به خارج آسانسور

آیا گیر کردن در آسانسور مساوی‌ست با خفگی؟

ندانستن بعضی موضوعات باعث ترسیدن غیرعادی ما می‌شود. ترس از سقوط آسانسور و یا خفگی در آن به هنگام از کار افتادن آسانسور یکی از همین موارد است.

دلایل زیادی برای گیر کردن یگ آسانسور وجود دارد، که بیشتر آنها به خاطر عملکرد درست سیستم ایمنی آسانسور خطرزا نیست. آسانسور مجموعه‌ای است که مستقیما با جان افراد در ارتباط است، پس باید دارای سیستم ایمنی بسیار حساسی باشد تا بتوان از عواقب حوادث اجتناب کرد. 

اگر آسانسورها به‌طور ماهانه سرویس و نگهداری شوند و استاندارد اولیه و ادواری مناسب داشته باشند، می‌توان مطمئن بود که سیستم ایمنی آسانسورها به‌درستی کار می‌کنند و منجر به آسیب‌های فیزیکی نمی‌شوند.

سیستم ایمنی آسانسور به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام بروز مشکل در یکی از قطعات بلافاصله آسانسور را متوقف می‌کند؛ این امر باعث می‌شود که احتمال بروز حادثه به حداقل ممکن برسد. پس می‌توان گفت توقف آسانسور یکی از ماحصل عملکرد درست و سالم بودن مکانیزم‌های آسانسور می‌باشد.

همه آسانسورها حداقل به چهار سیم بکسل متصل هستند که تنها یکی از این سیم‌ها برای نگهداری و جابه‌جایی آسانسور کافی‌ست و مابقی برای بالا بردن ضریب امنیت آسانسور متصل می‌شوند.

حتی در صورت پاره شدن و یا بریده شدن سیم‌بکسل‌ها در آسانسور ترمزهایی به نام پاراشوت وجود دارد که که از سقوط آسانسور جلوگیری می‌کند. سیستم ترمز پاراشوت اولین بار در سال 1852 توسط «الیشیا اوتیس» طراحی و ساخته شد. این اختراع باعث ایمن‌تر شدن آسانسور و تولید انبوه و صنعتی آسانسور شد. با وجود این سیستم‌های ایمنی، احتمال سقوط آسانسور به‌ حداقل ممکن رسیده است.

آسانسور یک محفظه کاملا بسته (ایزوله) نیست و بین کابین و درب آسانسور فضای کافی برای جریان داشتن هوا وجود دارد و شما هرچند ساعت در کابین آسانسور باشید اکسیژن کافی برای تنفس شما وجود دارد.

پاراشوت آسانسور

پس می توان گفت در هنگام از کارافتادن آسانسور هیچ خطری شما  تا زمانی که شما درون کابین آسانسور هستید تهدید نمی‌کند. افراد زیادی در هنگام از کار افتادن آسانسور به خاطر تلاش برای بیرون آمدن از کابین آسیب دیده‌اند، پس در این مواقع تنها آرامش خود را حفظ کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید یا زنگ خطر آسانسور را فشار دهید.

کمک آتش نشان به باز کردن دری آسانسور

در پایان باید به این نکته‌ی مهم اشاره کرد که تمام این موارد با فرض آن که آسانسور شما دارای گواهی استاندارد است، بازسازی شده و به صورت ماهیانه توسط  یک نیروی متخصص سرویس و نگهداری می‌شود بیان شده است. همیشه آسانسورهایی که این موارد را رعایت نمی‌کنند باعث ایجاد حادثه می‌شوند. اما اگر این شما هستید که در آسانسور گیر افتادید، بد به دلتان راه ندهید و سعی کنید که نکات ذکرشده در این مقاله را انجام بدهید.

مقاله چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره کلیک کنید

میانگین امتیازها 3.3 / 5. تعداد رای‌ها 20

آیا این مقاله کاربردی بود؟

مقالات منتخب

guest
7 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
no name
no name
4 years ago

تا چقدر وقت هوا توی کابینهست

تیم محتوای آیتکس
تیم محتوای آیتکس
4 years ago
Reply to  no name

وقتی کسی در آسانسور گیر می‌افتد، جای نگرانی بابت هوا نیست. ساختار آسانسور طوری نیست که یک محیط بسته باشد که بعد از مدتی هوا داخل آن تمام بشود.

m.kamali
m.kamali
4 years ago

مقاله بسیار جالب و مفیدی بودا

تیم محتوای آیتکس
تیم محتوای آیتکس
4 years ago
Reply to  m.kamali

ممنونیم که مورد پسند واقع شده شده.

trackback

[…] همان‌طور که اشاره شد، استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور در ظاهر کار، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های ماهانه ساختمان می‌شود؛ اما شما باید بدانید که اگر آسانسور شما خراب شود و نیاز به تعمیر آسانسور داشته باشد، به دلیل خرابی‌های پی‌درپی، باید هزینه‌ای بیشتر از یک ماه سرویس و نگهداری آسانسور را برای عیب‌یابی به سرویسکار بدهید؛ چرا که امکان خرابی‌های ناگهانی و طولانی‌مدت آسانسور وجود خواهد داشت. قطعا هیچ‌کسی دوست ندارد که یک‌روز غافلگیر شود و در آسانسور گیر بیفتد! […]

ندا
ندا
3 years ago

امروز ما 5 نفر توی یک آسانسور گیر کردیم که آصن آنتن نداشت گوشی هامون و جا واسه بلند کردن دست هامون هم نداشتیم خیلی احساس خفگی میکردیم مرگ رو به چشمم دیدم و بچه اسمی طفلیم هم همراهم بود گفتم دیگه از آسانسور استفاده نمیکنم

مقاله‌های مرتبط

فهرست
Call Now Buttonجهت سفارش و مشاوره تماس بگیرید
7
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x

محبوب‌ترین مقاله